onsdag, juli 18, 2007

Strömlöst

Vaknade idag med en känsla av att jag sovit för länge. Hittills har jag haft klockan på väckning vid 8.30 för att inte sova bort hela dagen. De första två dagarna har jag vaknat innan klockan har väckt mig, men idag kändes det som om klockan var mer. Kunde inte förstå varför! Hittar glasögonen, reser mig och titta på veckaklockans röda siffror. Och ser - ingenting. Konstigt! Går upp - det är helt dött på displayen till videon, dvd:n, parabolen - allt. Testar att tända ljuset - funkar inte. Öppna kylskåpet - totalt dött. Den trådlösatelefonen fungerar inte. Däremot ser jag på mobilen att klockan är 9:15. Tittar i proppskåpet och ser att en propp har gått. "Aha där är felet". Byter proppen och inget händer. Skumt. Går ner till källarn och tittar på strömmätarna. Alla står helt stilla.

När jag går upp tittar jag ut genom ytterdörren. På tomten brevid finns ett företag och däremellan har det stått en liten grävmaskin ett tag. Det har röjts träd och grävts ett tag där. Idag står det två el-gubbar (EKB = Elkraftsbyggarna eller nått) och jobbar vid elskåpet ute vid vägkanten. Jag går fram till dem och och hälsar. Frågar om det är dem som har gjort att jag inte har någon ström. "Har inte du någon ström?" Precis svaret man vill ha. "Nä". "Enligt våra kartor ska inte du beröras av vårt arbete. De på andra sidan har vi informerat, men då måste det vara nått fel i kopplingen eller på kartan. Vi ska försöka skynda oss, men det tar nog en och en halv timme till." Suck. Jaja, vad kan man göra. Går in och när jag tittar ut ser jag en av el-gubbarna vid elskåpet på andra sidan huset. Och halvminuten senare hör jag hur det börjar knäppa från dvd:n, videon och alla de andra apparaterna när den får strömmen tillbaka. Så mycket för kunniga hantverkare. Eller? Tänk om jag inte hade pratat med dem. Ingen ström på hela dagen kanske?

Inga kommentarer: