måndag, juli 09, 2007

Ännu en Live-gala i helgen

Helgen som gick hölls Live Earth. En gala med konserter på jag vet inte hur många ställen för att uppmärksamma miljökrisen på vår jord. Ett bra skäl och viktigt mål, men hur många av oss tittade på tvsändningen. Jag zappade in ett par gånger, men med tidsscheman som var väldigt flytande och artister som i alla fall inte intresserade mig glömde jag snart bort denna maratonsändning.

Jag vet inte om det är på grund av det lavinartat större mediautbudet men den här galan passerade lika obemärkt förbi som Live 8 gjorde härom året. Däremot Live Aid var ju något av årets händelse nr den gick 1985. Med en massa bra artister på två ställen, Wembley i London och i Philadelfia drog den massor av uppmärksamhet till sig. Men precis som en del sa redan då: "varför kan inte de här artisterna skänka en del av sina miljoner utan att det ska vara sån jättecirkus och tvbevakning?" Visst är det viktigt att kämpa för miljön och världen men frågan är om man uppnår dessa mål med såna här galor. Tänk om alla hade stannat hemma istället. Inga artister med scener stora som hus med ljus, ljud och effekter som rivs av kraftwerk (ledsen kunde inte motstå felstavningen) av "onödig" ström, utrustning som fraktats dit av miljöovänliga bilar, flyg och så vidare och publik som tagit sig dit. Inte på cykel misstänker jag. Och de två miljarderna (eller vad det var) tvtittarna - tänk om de inte hade haft tvn på - vilken massa ström vi hade sparat. Nä hela galan var inte direkt trovärdig ur miljösynpunkt!

Inga kommentarer: