torsdag, juli 19, 2007

Dagens musikvideo

Dagens (kvällens/nattens -beroende på när ni läser detta) musikvideotips är en klassiker. Från 1988 har jag dammat av "Headhunter" av Front 242. En synthklassiker som har hjälpt många med mig att slita kängornas sulor på dansgolven.

Gruppen började någon gång tidigt 80tal och vid den här tidpunkten var det riktigt på gång och mycket tack vare den här låten och videon av Anton Corbijn som sedan har jobbat med storheter som Depeche Mode och U2 och även vår egen svenske "superstar"Per Gessle. Men frågan är väl om inte gode Anton missförstagit titeln Headhunter för Egghunter istället.

Första gången jag hörde denna och hela LPn "Front by Front" måste ha varit när lagkompisen Hasse Bengtsson hade med sig en kassett som hårdkördes i bergsprängaren när vi var i Hallsberg och spelade handboll utomhus i Järnvägencup. Vad hade man varit utan Hasses påverkan - hade man gillat synth över huvudtaget? Efter att först ha presenterat Depeche Mode och flera med dem. Här är föresten videon - njut!


Front 242 - Headhunter
Uppladdat av popefucker

One - you lock the target
Two - you bait the line
Three - you slowly spread the net
Four - you catch the man

1 kommentar:

Anonym sa...

En riktig klassiker! Jadu, det var ju Hans som leed in mig i det sparet oxa. Kommer ihag att han gav mig ett kasset band med spoc Never trust a Klingon hela plattan five years mission och pa andra sidan var det Children Within med Countless galaxies.