måndag, juli 09, 2007

Pelle i Die Hard?

Har inte varit på bio på, ja jag vet inte hur länge. Har dock funderat på att se åtminstonde nya Die Hard 4.0 under semestern. Men faktum är att jag nästan kände mig som Bruce Willis i den första Die Hard filmen tidigare i kväll när jag stekte lite mat.

Vet inte hur väl ni kan en actionfilmshistoria. Willis är ju polisen McClaine som flyger till Los Angeles för att träffa frugan som jobbar där. På planet får han ett tips om att slappna av efter resan genom att gå barfota på badrumsmattan och krama den med tårna. Just då stormar terroristerna/rånarna in i skyskrapan och kaoset sätter igång. Med McClaine barfota. Senare när överste-boven har lyckats lura sig nära McClaine ska han i sann sadistisk anda hindra McClaines framfart genom att be sin kumpan skjuta sönder kontorsfönsterna för att McClaine ska behöva gå barfota i glassplittret. Repliken "Schiess das Fenster - shoot the glass" blev en klassiker.

Hur platsar detta på Ågatan då? Jo jag stod och stekte ett par burgare då jag fick ett stekflottsstänk rakt över handleden. I ren reflex parerar jag och lyckas med stekspaden slå omkull ett nydiskat Lasse-Åbergs-ölglas som står strax brevid. Givetvis splittras det och går i golvet. Och barfota Pelle har glas överallt omkring sig. Men ingen fara - ett par små skärsår bara och jag lyckas få på mig pissetofflorna. Fram med sopborsten och dammsugan och problemet är ur vägen. Med ett plåster under foten. Så kom inte och säg att jag inte är lika tuff som Bruce Willis - och med mer hår på huvudet!!!

Inga kommentarer: