måndag, juli 03, 2006

En DJs dagbok

Dagens första inlägg blir en rapport från mitt DJuppdrag i lördags kväll. Hundra personer i åldrar från den lägre skolåldern till åtminstonde 60+ var samlade i Albertssons ladugård i Enet i Västboås. Lars och Marianne arrangerade sin fest för andra året och hade precis som i fjol tur med vädret. Hade varit ute och riggat upp högtalare redan under fredagen så det var bara att plugga in datorn när jag kom ut. Under tiden att gästerna kom och maten åts vid långborden hade jag lyckats fylla ut bakgrundsmusiken med bland annat Depeche Mode, Yazoo, lördagens mp3tips Camouflage samt lite Italodisco som Scotch. Vet inte om det var någon annan än jag som upptäckte det ;-) . När sedan maten var avklarad hade jag fått beställning att de första låtarna skulle vara Black Jack "I natt I natt" (gammal dansbandsdänga) och Gyllene Tider "Sommartider". Detta fick igång publiken i diverse buggövningar. Så det var bara att fortsätta på inslagen linje. För min egen smak blev det lite för mycket dansband. Lite pop från 70- och 80talet trändes dock in då och då. Men som DJ gäller det först och främst att känna av sin publik och inte sätta så mycket personlig prestige i vad man spelar. Såna här fester är de svåraste då åldrarna och även musikstilarna spänner över så pass stora glapp. Dock är det roligt att få bra feedback och beröm för att man är allsidig. Sedan fick jag köra lite "riktig" musik hemma i ipoden så man kan somna gott!

Dagens mp3tips kommer senare...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena,

Kika in på min blogg så kan du få lite tips pa thailändsk musik. Det skulle varit något att ösa pa i ladugården! det hade nog jävla satt fart på folket! :)

Anonym sa...

Tjena!

Näh du pelle, ingen synth nu... Det är mest vanliga pop låtar. Jag är en svikare! hehehe... men nu har jag en chans att tjäna lite cash då får man bjuda till lite. Det ar ju fortfarande eletroniskt men mer år pop och soul hållet. Tog ju ett tag inan man kunde göra sådant, men nu går det bra.

Ska se vad jag kan göra, när det gäller smak prov. Niall är i England just nu med materialet, men han kommer tillbaka om 3 veckor.

Du känner mig, jag är lång borta från micken! Niall sjunger in lite melodi ideer.

Ha det pelle!
michael