fredag, juli 07, 2006

Depeche Mode på Stockholms stadion idag

Äntligen kommer Depeche Mode till Sverige för en utomhuskonsert. Alla vi rättrogna DMfans har väl sett filmen 101 några hundra gånger och önskat att vi skulle ha kunnat vara med där i Rose Bowl, Pasadena utanför Los Angeles bland nära 90000 åskådarna. Och som sagt så kommer bandet 2006 äntligen på en utomhusturné i europa som även tar dem till Stockholm. Och jag sitter i Varberg! Jo, ni läste rätt. Är kvar i Varberg och campar. Nu undrar ni kanske varför - du som alltid kallat dig ett Depeche-fan Pelle? Jodå det är jag och har varit sedan tidigt 80tal (när blir man förresten ett fan?). Först och främst fick jag inte ihop några av kompisarna till att följa med. Och för det andra så är väl inte favoritbandet riktigt var de har varit. Nu svor jag väl i kyrkan. Men även om senaste CDn "Playing the Angel" är det bästa bandet släppt på typ 13 år så har de inte riktigt samma kraft och lyskraft som de har haft.

1988 var Rose Bowlspelningen som blev 101 filmen och då var de fortfarande på uppgång. Slog i och med denna turnén igenom stort i USA. Följande CDn blev mästerverket "Violator" och de var fortfarande världens bästa band - och utvecklades. Efterföljaren "Songs of faith and devotion" var väl ytterligare ett steg framåt även om jag inte tyckte hela skivan var ett steg i rätt riktning. Live var de dock kanske på toppen av vad jag har sett dem. Men sedan bröts enligt mig magin. Avhopp (av musikaliska motorn Alan Wilder), drogproblem och splittringsrykten. Mot alla odds kom de dock tillbaka med Ultra som hade sina höjdpunkter. Exciter saknade en viktig sak - låtar. Vad hade hänt? Men så kom då Playing the angel som var ett steg tillbaka mot magin igen.

Men ikväll blir det till att plocka fram Ipoden istället. På turnen trängs gamla favoriter som "A question of time", "Walking in my shoes" och "Stripped" med nyare dängor som "Precious", "A pain that I´m used to", och "Suffer well". Och avslutningen med "Behind the wheel", "World in my eyes", "Personal Jesus", "Enjoy the silence", "Leave in silence", "Photographic" och naturligtvis "Never let med down again" bräcker det mesta. Men som sagt - det får jag uppleva i hörlurarna ikväll. Som tur vär är kommer en liveDVD i september.

Inga kommentarer: