söndag, juli 06, 2008

Synthklassiker Welle Erball

Vi fortsätter resan med låtar jag spelat mycket. Dagens bidrag blir tyska gruppen Welle Erdball och låten Deine Augen. Jag tycker att låtar på andra språk än på engelska är ganska uppfriskande och synthlåtar på tyska tycker jag funkar helt förträffligt.

Welle består av medlemmarna Honey, A.L.F., Fräulein Venus och Plastique - det vill säga samtliga är Alias eller pseudonym. Gruppen ska ha bildats 1990. En sak som skiljer dem från de flesta andra grupper är att de ganska flitigt använder ljud från gamla datorn Commodore 64 och dess SIDljudkort. 1998 kom låten Deine Augen. Jag vill minnas att vi (jag, Härensjö, Stefan och Haase) körde den ganska kraftigt när vi åkte på Synthfestival på Tivoli i Helsingborg. Efter att ha varit i Danmark och köpt öl satt vi på parkeringsdäcket utanför Haases Saab med dörrarna på vid gavel och bilstereon på hög volym. Undan för undan försvann bilarna runt oss. Märkligt... När vi sedan kom in på Welles spelning blev det riktigt röj på de småländska pojkarna när låten kom...




Welle Erdball - Arbeit Adelt (Live Zillo 99)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha....kommer ihag det... forst var det massa bilar runt omkring, men efter lite Welle och Funker Vogt sa fanns det inte en bil runt oss. Tror det var Funker Vogts Tagic Hero som skramnde ivag det flesta. :)