måndag, juli 07, 2008

Synthklassiker Front 242

Idag har jag tänkt presentera en riktig klassiker från mitten av 80talet. När jag var liten/växte upp/gick i mellanstadiet och började lyssna på musik på allvar var det ju så klart 80tal och synth som blev favoriterna. Det som kallades för synth var nästan enbart pop. Tidiga Depeche Mode, Yazoo, Alphaville, Howard Jones och så vidare. Sedan fanns det något som kallades "Råsynth", jag antar att det var en sammanklumpning av allt annat som inte låg på topplistorna men som spelades med syntharna som grund. På denna tiden fanns det ju inte lika många genre och uppdelningar av musikstilar som det gör idag. EBM (Electronic Body Music), Industri, Noise, Crossover och så vidare. Listan kan nog pågå för alltid och frågan är om någon vet vilka som hör till vilken stil.

Nåja, dagens klassiker blir en av grupperna som då kallades för råsynth. Senare när jag hade läst på mer lärde jag mig att de själva kallade stilen för EBM. Gruppen är Front 242 och låten Headhunter. Gruppen bildades 81 av Daniel B och Dirk Bergen. Patrick Codenys, Jean Luc De Meyer gick med året efter och Richard 23 ersatte Dirk 1983. Efter några tidiga singlar och Lpskivorna No Comment, Official Version och Back Catalogue kom så mästerverket Front by Front. Hiten Headhunter hade en video som visade att man inte behöver en multibudget om man har lite friska idéer och orginalitet. Videon gjordes av Anton Corbijn som sedan har blivit något av Depeche Modes visuella regisör. Inte bara Front och DM har fått videor av Corbijn utan även bland andra U2, Nirvana, Metallica och Roxette.
Tillbaka till Front 242. De följde up Front by Front med Tyranny For You som också var lysande. Men sen avtog karriärstegen. Under ett och samma år kom 06 21 03 11 (Fuck) Up Evil och 05 22 09 12 (Evil) Off. Sedan dess har det mest varit mix- och liveskivor. Men igen kan ta ifrån dessa Belgare vad de skapade fram till och med 90talets början. Jag minns när Hasse Bengtsson hade med sig en bergsprängare och körde Front 242 nonstop när vi var på utomhuscup med handbollen i Hallsberg. Live har jag sett Front ett antal gånger: både i Hultsfred, Arvika och Stockholm och det brukar vara full fart och bra röj. En gång på någon festival i Stockholm började de sist av alla och timmen var så sen så jag nästa satt och sov brevid en av högtalarna. Jag minns att kompisarna skrattade år mig - sova i det livet. Säkert en massa decibel....

Headhunter - Front 242


Front 242- Quite Unusual

Inga kommentarer: