onsdag, juli 16, 2008

Synthklassiker VNV Nation

Idag hade jag tänkt presentera ett av banden jag har lyssnat mest på de senaste 10 åren. VNV Nation består av Ronan Harris och Mark Jackson och gruppen bildades i London 1994. Ronan gör det mesta av musiken och texterna är ofta djupa med flera nivåer. Egentligen gjorde Ronan debut som VNV Nation redan 1990 med Body Pulse och Strenght Of Youth. Sedan flyttade han till Kanada innan han flyttade tillbaka till London 94. Året efter kom Advance & Follow och Mark kommer med som livetrummis. 98 kommer CDn Praise The Fallen och singlen Solitary. Just den låten är det första jag hör då Mattias Rydh och Mikael Härensjö spelar den under någon av bilresorna till Göteborg. 99 kommer Empires och singlarna DarkAngel och Standing följer. 2001 släpps Futureperfect och singlarna Genesis och den underbara Beloved. Denna Cdn är enligt mig gruppens bästa. 03 bildar de egna skivbolaget Anachron Sounds. 2005 kommer Matter And Form och 07 senaste Judgement.

Musiken har utvecklats under åren. Från början var den mer åt EBM-hållet. Nu är den en blandning av snabbare danstempo, poplåtar, ballader och ibland med inslag av nästan klassisk musik. Ofta har gruppen med bonuslåtar och alternativa versioner på låtarna på singlarna. Ofta helt annorlunda i tex andra tempon och arrangemang eller med text på tidigare instrumentala låtar. Live har de en kanske lite annorlunda set-up med Ronan bakom mikrofonen och Mark bakom trumpads. Jag har sett dem live flera gånger och precis som jag skrev om Rational Youth och tracey Howe verkar Ronan alltid tycka att det är så kul att spela och träffa fansen.

Namnet står för Victory Not Vengeance som ordagrant betyder Seger Inte Hämnd, men kan översättas med att sträva mot att prestera och inte bittert ångra saker.

VNV Nation - Beloved


VNV Nation - Kingdom (Live)


VNV Nation- Electronaut

Inga kommentarer: