tisdag, juli 01, 2008

Busstrejk i Stockholm

Idag vaknade Stockholmarna till en busstrejk. Mitt i turist- och semestertiderna. Dessutom var visst någon tunnelbanelinje sedan tidigare nere för ombyggnad. Jag vet inget om busschaufförernas löner och arbetstider så jag kan inte uttala mig vad de är förtjänta av.

Nu är ju större delen av tunnelbanenätet igång så Stockholm blir inte "lamslaget", men kanske vore det nyttigt för de styrande om även tunnelbanan stängdes. Då skulle politikerna få möta den brist på tät lokaltrafik som råder i stora delar av Sverige. Som ett inlägg i dagens läge med biltrafik och rekordhöga bensinpriser.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, ja nu är det ju inte så att Stockholms kollektivtrafik är gratis för invånarna. 690 pix i månaden för alla som åker, samt ett antal miljarder från skattsedeln via landstinget för alla som bor och arbetar i Stockholms län.

Anonym sa...

Pelle, du får tänka på mig och stackars Jonathan som är uppe i Stockholm, bor precis där tunnelbanelinjen är avstängd, och behöver buss/bil för att komma till närmsta tunnelbanestation, vad är krisen i mellanöstern jämfört med det?