fredag, juli 11, 2008

Synthklassiker Men Without Hats

Igår skrev jag om kanadensiska Rational Youth och fredagens band blir ytterligare ett från kanada. Nämligen Men Without Hats. Gruppen bildades av bröderna Ivan och Stefan Doroschuk. Ytterligare ett gäng killar var med under gruppens karriär bland annat en tredje brorsa som hette Colin sam bland annat Tracy Howe från Rational Youth. 1980 släpptes EPn Folks Of The 80s. 82 kom Rhythm Of Youth som innehöll den stora hiten Safety Dance. Den slog stort (var bland annat trea på USAs Billboardlista och topp5 i stora delar av europa däribland Sverige). Tack vare att de aldrig lyckades följa upp den med någon mer topp5singel brukar de betraktas som ett "one-hit-wonder", vilket jag inte håller med om. De hade flera låtar och singlar som slog och som jag kommer ihåg. Antartica, I Got The Message, Where Do The Boys Go och Pop Goes The World som klättrade på listorna 1988. 1991 släpptes albumet Sideways som då var helt gitarrbaserad och när det inte gjorde nått väsen av sig la gruppen av. De återförenades dock 2003 med CDn No Hats Beyond This Point.

Det är som sagt singlen Safety Dance som de kommer att minnas för. Videon är också märklig - sångaren Ivan promenerar runt med en tjej och en dvärg i någon sorts landsbygdsmiljö. Andra videon jag bjuder på är Antarctica som var ett av Stefan Anderssons favoritönskningar på Romonightskvällarna i Göteborg. Där hittade jag ingen musikvideo utan det blir en liveupptagning. Kolla gärna på keyboardistens karatefattning....

Men Without Hats: Safety Dance


1 kommentar:

Fredrik sa...

Roligt, roligt att det finns fler synth-80-tals-muppar därute. Jag spanade runt lite efter Paul Rein, och hamnade hos dig. En självklar länkning blev det av det!!