torsdag, augusti 16, 2007

Elvis 30 år

Idag är det 30 år sedan Elvis Presley dog. Året var alltså 1977. Jag var 3 år. Inte så märkligt alltså att man inte riktigt hade någon relation till denna "feta gubbe" som han kanske var när han dog.

Han slog igenom i en tid då inte pop- och rockmusiken var lika given som den är numera. Men han "uppfann" den ju inte på något sätt. Det hade funnits andra innan honom. Skälen till att han blev störst (som många hävdar att han är/var) vet inte jag, men ett av dem var säkert att han var vit. Han såg bra ut, rörde sig på ett sätt som fick småflickorna att skrika och visst han kunde sjunga också. Hade han kommit idag och gjort samma sak hade han dock inte blivit på långa vägar lika uppmärksammad - det hävdar jag med en dåres envishet.

Jag är ingen Elvisfantast (jag är ju synthare ;-) ), men hur många låtar skrev han själv? Var han en produkt av en "agent" eller rådgivare och i händerna på låtskrivare och musiker? Jag vet inte.

Tycker för övrigt att det är märkligt att "fira jubileum" den dagen någon dog. "Hurra - Elvis dog för 30 år sedan!" Eller hur?

Här är förresten en video på en av hans bättre låtar "Suspicious minds"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag fullkomligt benägen att hålla med dig i detta Pelle. Det råder verkligen hysterie om denna elvis visst var han en milstolpe i musikvärlden det ska man inte förneka. Men vilka idioter det finns som vill vara som han eller rent av tror att dom är Elvis....så jag tar mig friheten och slänger in ett låttips här: Eilert Pilarm - Jailhouse Rock

Anonym sa...

Men min man gillar verkligen Elvis så vi får väl säga Länge leve Elvis
/ Fam KArdebratt