lördag, februari 24, 2007

Musikfestivalens sista delfestival

Har lyssnat på kvällens låtar ifrån Gävle. Är ni intresserade och inte har varit inne på www.svt.se så finns låtarna där. Kan inte låta bli att skriva mina funderingar.

Innan jag hade hört låtarna gick mina gissningar till Magnus Uggla och Andreas Johnson. Men nu är jag inte lika säker...

Först ut är Magnus Uggla. Måste från början erkänna att jag gillar/har gillat Magnus under låg tid. Sedan "Välkommen till folkhemmet" och "Den döende dandyn" på 80talet känns det dock som om hans musik och texter står lite på samma plats och stampar. Och "för kund och fosterland" är tyvärr inget undantag. Arrangemanget, musiken och texten (komplett med "Uggla oooooa-oooooa") känns igen. Kan dock gå hem på grund av igenkännandets makt.

Nummer två är Emilé Azar. Har inte koll på den här killen sedan tidigare. Musikens "start och stopp" tempo sticker ut lite. Men ska inte kunna blanda sig i toppstriden. Plats 6-8 nånstans.

Tredje bidraget är Sanna Nielsen. Har varit med flera gånger tidigare. Brukar ha ballader, men har själv sagt sig ha en riktig rökare i år. Vet inte om jag vill hålla med om det, men är kvällens mest "gammel-schlager-bidrag". Kan kanske bli giftig på grund av det.

Nummer fyra ut är Caroline af Ugglas. Hennes lite hesa Janis Joplin-stil tilltalar inte mig och borde inte funka här heller. Sista plats-varning?

Andra halvan av startschemat inleds av After Dark. Christer Lindarw och Co var ju med förra året. Årets bidrag är en ordvits "(Åh) när ni tar saken i egna händer" (läs de första tre orden) där verserna handlar om "gör det själv"-profilerna Martin, Tina, Bosse och Ernst som gör det själva. Musiken låter som tja, Pet Shop Boys cover på "Go West". Kan faktiskt överraska. Vad sägs om texttraden "Sjysta ratta - fram med muffen"!

Låt nummer 6 är Sarah Dawn Finer. Kvällens ballad och ballader har ju gått vidare i varenda deltävling hittills. Och hon sjunger ju bra, men jag hoppas inte att ännu en ballad fixar det. Plats 5-6 kanske.

Näst sist är Verona med "La musica". Texten är på italienska? Har inte full koll men jag tror det. Låter nästan löjligt likt 90talsdiscorökaren Bailando med Paradiso. Lite smårolig men får nog tävla med af Ugglas om platserna 7-8.

Sist ut är en av förra årets jättar - Andreas Johnson. Lite besviken på låten, som inte når upp till Sing for me eller jättehiten Glorious. Men jag har svårt att se hur denna inte ska gå till final direkt.

Så min sammanfattning blir: Andreas Johnson till final. Magnus Uggla eller After Dark hänger med dit. Den som blir över går till andra chansen ihop med Sanna Nielsen.

Inga kommentarer: