tisdag, oktober 31, 2006

Paul Rein

Jag fortsätter min lilla promenad nerför Alpha Records 80talsgata. Efter Style och Shanghai blir det idag dags för Paul Rein. Hans musik brukar kallas för Italo-Disco, iallafall under 85-86 då han hade flest hits. Första gången jag hörde Paul Rein var antagligen 1984 på skivan Max Mix 4. Bland Spagna, Silver Pozzoli, Eddy Huntington och andra var hans "Lady-O" med. Senare köpte jag Lp:n "Communicate" som också innehöll "Hold back your love", "Got to get your love", "Good Times" och "I can´t understand". Alla riktiga up-tempo-dans-rökare i äkta Italo Disco-stil. Och så fanns då dagens video med. "Stop (Give it up)" låg högt på trackslistan och hamnade t.ex. före Janet Jacksons "Nasty" på årslistan. Trots att låten är mer mid-tempo än de ovan nämnda låtarna. Skivan var producerad ihop med Sandelin & Ekman och slog vad jag har förstått även utomlands. Efter denna skivan gjorde han flera till och var med i melodifestivalen men nådde inte lika stora framgångar. Som artist vill säga. Sedan dess har han nämnligen blivit låtskrivare till bland annat Christina Aguilera, Jessica Simpson och Victoria Beckham för att nämna några.

Kolla in 80talskänslan i videon; hockeyfrillan, kläderna och inredningen. Klassisk televerkstelefon och synthen ståendes längs väggen. Kanske ska plocka fram min Korg Wavestation i något lämpligt hörn?


2 kommentarer:

Anonym sa...

Var tvungen att läsa igenom din blogg lite pelle. ser bra ut tycker jag. kommer nog att börja besöka den här sidan lite oftare.

Anonym sa...

Hej, kul att läsa, men "hockeyfrilla", nej det håller jag inte med om. Du som är inne på synt borde väl se skillnaden med en synt-, eller snarare modern romance-frilla, jämfört med en bonnig hårdrocksfrilla.. :) Kör hårt!