måndag, september 04, 2006

Valtider

Det har väl inte undgått någon att det är val om knappt två veckor. Som vanligt i valkampanjer är det politiker till frukost, lunch och middag. Nya utspel i varje nyhetssändning och debatter i alla kanaler och media. Som vanligt lovas det vitt och brett och som vanligt gäller det att ta allt med en nypa salt. Intressant att någon gång se en uppföljning av hur många vallöften som genomförts. En sak som retar mig är hur svårt det är att kontrollera alla uppgifter som kastas fram och tillbaka. Ibland får jag för mig att rena faktafel tas som sanningar i debatter. Men eftersom man inte vet hur det ligger till kan man inte resa sig och säga "Men hallå så är det inte!"

I Sverige har nu Socialdemokraterna regerat sedan 94. Då efterträdde de de borgeliga som hade suttit vid makten i tre år. Och vad har då hänt under dessa 12 år? Ja, det har ju inte gått framåt direkt för Sverige. Andelen människor som arbetar har inte ökat. Trots att vi fortfarande betalar bland den högsta skatten i världen har inte välfärden med skola, barnomsorg, sjuk- och äldervård gått på rätt håll. Läste idag att drygt 20 % inte har råd att gå till tandläkaren. Skrämmande i 2006 års Sverige. Och att Göran Persson & CO har satt sig i knäet på miljöpartiet och vänsterpartiet med deras utpressande krav på diverse skattehöjningar gör inte saken bättre. Alla bor inte i Stockholm, Göteborg eller någon annan stad med fungerande och välutbyggd kollektivtrafik. Jag har en nyhet för er politiker: folk utanför Stockholms tullar behöver sina bilar för att klara av att leva!

Som anställd på Micros centrallager är handels vårt fackförbund. Och som medlem får man varje månad en liten tidning. Och jag måste säga det att maken till propaganda för socialdemokraterna får man leta efter. Hittar i och för sig en annons för moderaterna, men allt annat innehåll i septembers nummer är nästan vänsterpropaganda. Varför ett förbund överhuvudtaget måste vara politiskt vet jag inte. Och tanken slår mig - går medlemspengar från handels, som är med i LO, till stöd för Socialdemokraterna som jag inte stödjer?

Så som sammanfattning - jag hoppas på ett maktskifte efter 17 september.

1 kommentar:

Michael sa...

Val tider.....kanns ganska langt borta, har ingen koll alls. Kollade du upp musik tipset?