fredag, juni 08, 2007

Eddie-Bengtsson-maraton

Puh, värmen har verkligen kommit nu. Riktigt svettigt de senaste dagarna och även idag. Glömde att dra ner persienner och öppna för vädring i morse så min solsida av huset är riktigt stekhet. Såg på termometern att den låg på 28 grader nyss... Takfläkten går på högvärv. Det gör hårddisken i datorn också. Och kvällens spellista har ett tema: musik av Eddie Bengtsson. De av er som inte följer svensk synth på lika nära håll som jag gör vet kanske inte vem herr Bengtsson är. En av de mest underskattade svenska låtskrivarna de senaste typ 20 åren skulle jag hävda. Började i kultgruppen Page (svenskt uttal!) och fortsatte i S.P.O.C.K för att sedan ta upp ett tidigare projekt som heter Siste Mannen På Jorden. Musiken då hör jag någon av er fråga? Tja, riktigt poppig och glad pop på synthar för att göra det enkelt för mig. Texterna är på svenska i Page och S.M.P.J. och speciellt de i Page skulle kunna vara kusiner till de så hyllade av Jakob Hellman (Vara vänner & Hon har ett sätt t.ex.). Men som sagt där Hellman blev storhet dissades Eddie helt och kallt och ofta med hänvisningen till att det "bara var synthmusik". Som om instrumenten gör låten bättre eller sämre.

Eddies gamla Pagepolare och kompis Marina Schiptjenko är numera känd som bollplank till Alexander Bard i Vacuum och Bodies Without Organs men startade alltså karriären i Page. Finns det någon rättvisa i världen kommer Eddie att få den upprättelse han är förtjänt av. Och Eddie, vi vill gärna ha en ny återförening av Page som den på SAMA!!!

Tills dess fortsätter jag med min spellista den här svettiga fredagen. Rakt över hårddisc som Clabbe Af Geijerstam skulle ha sagt.

1 kommentar:

Michael sa...

Jag sjalv ar inne i ett Jarmo ollila stimm. Det lyssnas pa Daily planet, La Vouge och Mr Jones Machine. Daily planets skiva maste vara en av det basta svenska synth plattorna, inte en dalig lat. Sedan tycker jag att Augustiljus ar helt underbar med Mr Jones Machine likson Stjarnonas musik.