måndag, oktober 01, 2007

Rational Youth

Jag tycker att det är hög tid att presentera ett musiktips igen. Den här gången faller tipset på den kanadensiska gruppen Rational Youth. De var ganska stora (tror jag - var inte riktigt med den gången) i början på 80talet bland annat med låtarna City of Night, Dancing on the Berlin wall och Saturdays in silesia. De splittrades dock, men återuppstod på slutet av 90talet. Mycket tack vare svenskt intresse och uppvaktning från skivbolag. R.Y. gav ut en nyinspelad CD som var riktigt jäkla bra, De var här flera gånger och spelade. Missade första återföreningsspelningen på Virtual Xmas i Lund, men såg dem på tivoli i Helsingborg där detta klippet är ifrån. Sedan var det flera spelningar på Romo Night på kåren i Göteborg innan det blev dags för vad som visade sig bli sista svenska spelningen i Stockholm. Jag och polarna Stefan, Michael och Fredrik var givetvis där och stod längst fram och hoppade, dansade och sjöng med. Tyvärr la de återigen ner strax därefter under inspelningen av nytt material. Men jag hoppas fortfarande på ett nytt livstecken från sångaren Tracey & co. Tracey utstrålade sån lycka och glädje att få uppträda varje gång vi såg dem.

Låten är Saturdays in Silesia och är hämtad från Tivolispelningen 1998.

2 kommentarer:

Anonym sa...

En riktig klassisker! Undrarom det var den gangen som vi var over i Danmark forst och kopte massa ol. Spelningarna pa Karen var gryma, liksom den i stockholm. No more and no less spelades kommer jag ihag.

Sag ju dem aven nere i Lund, jag och Haase tror jag det var.

Pelle Albertsson sa...

Jag kommer inte ihåg vilken av gångerna vi var över i Danmark. Kommer ihåg att vi blev fotograferade av något gäng turister eller nått. Har för mig att R.Y. var första gången när vi åkte med Haases Saab. Och förfestade på parkeringsplatsen. Ja, som sagt många minnen, länge sedan nu dock. Skulle vara kul med något nytt snart. VNV i Göteborg eller något till exempel.