tisdag, april 10, 2007

RomoNight lägger ner

Göteborgs - och kanske Sveriges största klubb för synth och new romanticmusik verkar ha bestämt sig för att lägga ner verksamheten efter 11 år.

Efter att ha varit skivköpare i många åkte jag och klasskompisen Michael Andersson på virtual xmas i Lund. Dessa resor höll på ett par år och när de tog slut "råkade" jag lära känna Michael Härensjö, Stefan Andersson, Fredrik Haase och Mattias Rydh. Tillsammans börjar vi åka till Göteborg på konsterter och synthklubbar lite tätare än en gång per år. Romonight höll till på kårhuset studs. Andra stammisklubbar var Elektropolis på Landala krog och Plasticity på Kompaniet. Vilka kvällar det var. De flesta andra klubbarna la ner men RomoNight höll igång och blev framröstad till Göteborgs bästa klubb. Vilket röj det var på dansgolvet där vi nötte sulorna på kängorna. Och vilka band vi såg och lyssnade på: Elegant Machinery, Children Within, Kiethevez, Encouter, Covenant, Siste mannen på jorden, S.P.O.C.K, De/Vision, Mesh, Rational Youth, Robert Marlow och säkert flera till som jag inte kommer i håg nu. En av de första kvällarna var ett mindre band som hette Natasha Beutibar som påannonserade varje låt som "nu kommer en cover på Depeche Modes Photographic". Vet inte om den kom till slut, men det dröjde iallafall. Och för att inte nämna den årliga SEMA/SAMAfestivalen. Alla förfesterna på Dr Bexs gata. Många promille blev det tack vare whiskey från Famous Grouse. Men sedan åkte Michael till Thailand och det blev inte lika tätt med besöken. Romonight flyttade från Studs till stora Trägårn. Stefan plockade med sig storebror Tomas och Fredrik flyttade till Vårlöksgatan istället.

Och nu ska alltså Tobbe och Tony lägga ner Romonight. 27 april är utsatt till sista tillfället någonsin. Tråkigt - mest ur nostalgiska skäl. Senaste veckorna var det sista SAMA och Lustans Lakejer innan dess. Hade gärna velat åka på bägge om de inte hade krockade med syrrans bröllop och ASKs ungdomscup.

Så vad säger ni boys - är det dags att ta tag i det här och åka till Göteborg och fira av RomoNight ordentligt? Jag är med....

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, du Pelle, mycket roliga minnen fran alla dessa klubbar. Romo night har ju alltid varit en hojdare. Sa manga konsert upplevelser dar, sa man har sakert glomt en del, men av manga konserter som jag kommer att minnas ar Mesh spelning pa gamla romonight. Kravall staketet gav vika och stefan var i super form! hehehe...Rational Youth spelning, Kiethevez, ojojoj... mycket harliga minnen.
Jag onskar att jag kunde vara hema for 2 dagar och hanga med er pa Romo Night en sista gang, men kan bli lite lurigt. Jag far la satta ihop en skiva har med en massa klassisker och dansa runt ute i tradgarden till Second Decays "I hate berlin", Rational youth "City of night", Page "Dansande Man", m.m.
Natsha beauty bar.......hahaha... glommer aldrig det! Se till att ni ta lite whiskey for mig oxa och att det rojs ordentligt pa dansgolvet.