lördag, april 14, 2007

En rapport från bröllopet

Förra lördagen, påskafton, var det ju som sagt var bröllop i familjen. Lillasyster Helén gick och bytte efternamn när hon gifte sig med sin Henrik Kardebratt.

Som sig bör började dagens övningar i kyrkan. Jag hade ju faktiskt också en roll - eftersom det också var barndop för lilla solstrålen Tilde och jag hade fått hedersuppdraget att vara fadder. Brudparet var vackert klädda i vitt. Tärna var Heléns kompis Kattis och markalk var Henriks lillebror Robin. Allt gick jättebra - alla sa rätt saker vid rätt tidpunkt och Tilde skötte sig och gav inte ett ljud i från sig.

Festen var i folkets hus i Anderstorp. Dit tog sig bröllopsparet i en Bentley körd av privatchauffören Isak Malm. Värdparet Johanna Albertsson och Mattias "von" Uhlmann hälsade alla välkomna och gjorde ett jättejobb hela kvällen.

Alla 92 bordsplatserna hade rejält med plats och gott om mat att hämta på buffébordet. I enlighet med traditionen höll brudens far Lennart första talet och gjorde det bra. Sedan fyllde Henriks pappa på. Även jag hade några väl valda ord, innan "extrasystern" Annelie Dravnieks höll ett, möhippetjejerna Malin Håkansson och Sofie Josefsson ett och även Henriks farmor Evy.

Musiken stod "svärfar" Stefan och hans gamla musikerkompisar för - både till maten och dansen efteråt. Tyvärr har jag glömt gruppnamnet, men kanske kan någon påminna mig? Det bjöds även på några överaskningar - Heléns klasskompisar Helén Karlsson och Johnna Arlid bjöd på en sång tillägnad Tilde och ett specialskrivet medley till Helén. Dessutom hade värdparet lyckats få dit ABBA. Men det visade sig vid nämre granskning vara farbröderna Göte och Lars med sina respektive Ingela och Marianne som framförde Walterloo eller "Kardebratt" som det blev istället. Den enda lilla nackdelen som jag tyckte kvällen hade var att det inte var lite mer blandad repertoar på musiken. Lite förmycket dansband och förlite "coverband" för att jag skulle slita på dansgolvet. Men det var ju inte mycket att göra åt det - gilla läget. Det blev ju mer tid till att hänga i baren och mingla. Det blev ju faktiskt lite shakeande på slutet till den signerade möhippe-cd med Heléns greatest hits.

Som sammanfattning - ett riktigt trevligt bröllop och jag hoppas att alla hade lika trevligt som jag hade. Även dagen efter då det städades och plockades ihop efter festen! ;-)


Till slut skulle jag vilja uppmana dem av er som var med på bröllopet och läser det här (jag vet att ni finns ...) att skicka in era eventuella foton till brudparet eller till mig på adress pr.albertsson@telia.com


1 kommentar:

Anonym sa...

JA du Pelle då vara den dagen gjord vi är jätte nöjda....
Tack för att du rapporterar så alla vet hur lyckad dagen blev.
Dina dansskor får du ju se till att slita på nu till sommaren.... Ut och schaka loss....
Tack för all hjälp med allt... Lovar att hjälpa till när det blir din tur... KRam fam Kardebratt