måndag, maj 26, 2008

Musikinspriation på jobbet

Ibland händer det att något man gör, ser eller hör får dig att tänka på något helt annat. Det hände på jobbet idag. När jag plockade tändstift upptäckte jag att de kallades likadant som en gammal svensk 80talsgrupp. Gruppen (och tändstiften) hette +1. Gruppen är från en annan epok. Jo jag vet, den är gammal och så där, men det var inte riktigt så jag menade. Jag minns när Tracks började sändas på P3 1984. De flesta låtarna var engelska, amerikanska och till och med tyska. Någon gång letade sig någon svensk in bland de utländska. Kan kanske låta konstigt idag med alla svenska framgångar artister och låtskrivare har haft utomlands (och givetvis i Sverige), men på denna tiden var inte många procent av låtarna på listan svenska. 1985 var 12% av låtarna svenska. Jämför med 2007 då siffran var 67%. Det kom att dröja ända till 11 maj 1985 innan en svensk låt toppade listan. Och det var just +1 med låten Nevermore. Gruppen var från Stockholm och producerades av Harpo (du vet han med Moviestar). Tror inte det har gjorts en musikvideo på just denna låten, men jag hittade detta klippet på dansmixen från maxisinglen på You Tube.



Jag hittade dock en video på uppföljaren (I don´t want to be left alone) Tonight. Jag har inte sett den innan.

1 kommentar:

Jens Laser sa...

tja!
kolla in detta bandet
både synth och 80-tal, tror du gillar det
www.myspace.com/happytimeboys

peace
Jens