onsdag, november 15, 2006

Orup

Idag hade jag tänkt spida lite mer svensk musik. En gammal favorit från 80talet faktiskt (kan ni tänka er ;-) ). Nämligen Orup. Hans förmåga att skriva hits har jag fallit för i 20talet år nu. Från solodebuten med "Är du redo" till senaste "Måndag Fredag". Första albumet innehåller bara klassiker och det andra är inte mycket sämre det. Sedan var det dags för en engels utsvävning som inte riktigt gick lika bra försäljningsmässigt. Mycket av den Orupska identiteten tycker jag sitter i texterna. Men jag tycker ändå "Orupean songs" har sina stunder. "Stockholm och andra ställen" är ren och skär klassisk Orup disco igen. Sedan tappade jag väl lite av fokuset på honom några år. Även om radiohitsen letade sig in i mitt medvetande. Och så nu då efter frånvara från rampljuset under hela 00talet (om man frånser Lena PH-framgångarna) så är det dags för comeback. Har inte köpt albumet än, men efter att ha lyssnat på hemsidan så är det bara en tidsfråga.

Ville såklart visa en video också. Fanns förvånantsvärt få på youtube. Men en klassiker från 87 är Jag blir hellre jagad av vargar. Så håll till godo.

Inga kommentarer: