söndag, oktober 03, 2010

Tracks lägger av

Ett par nyheter senaste veckan har givit mig lite känsla av - ja jag vet egentligen inte vad. Saknad, vemod, tider som flytt eller nått. Beskedet att Sveriges Radios program Tracks ska läggas ner i januari är ett av dem.

Som det barn av 70talet jag är aså var det stora nyheter då Tracks drog igång på lördagarna i september 1984. Ny musik, topplistor och en hel del nya artister upptäcktes genom programet och Kaj Kindwalls ständiga matande av information var kanske det som födde mitt "popnördsbehov" och som satt sitt spår i allafall i 80talsmusiken i mitt medvetande.

Det är kanske förstårligt att Kaj vill syssla med annat efter 26 år och att P3 inte vill eller kan ersätta programmet som förknippas med KAj med någon annan. OCh faktum är att jag inte vet när jag lyssnade på ett helt program senast. Men på den "gamla goda tiden" var timmarna på lördagseftermiddagarna heliga. I mitt kollegieblock skrevs varje lista ner för att sedan arkiveras i pärmar. Kassettdäcket stog redo för inspelning med fingret stadigt på pausknappen. De lördag man var bortrest och oftast med handboll fick mamma oftast intstruktioner om att spela in de sista 45 minuterna så att man kunde höra topp tio av listan i efterhand. Efter ett tag fick jag tag i en bandare med timer så man kunde programera in inspelningarna - perfekt.

Här har ni en länk till en spotify-spellista med samtliga ettor på listorna från 84 till nu. Signerad migsjälv så klart.

Här kommer ett klipp om hur det lät den där första lördagen 8 september 1984.

1 kommentar:

Amine sa...

solar panels manchesterCool mathAnd don't play these games with my mind