lördag, juli 04, 2009

Depeche i skandinavien

Fick ett SMS från Stefan i tisdags. Gick omkring här hemma trött och svettig. Och han skriver att han sitter i arenan Parken i Köpenhamn och laddar för konsert med Depeche Mode! Snacka om att man ville vara någon annanstans! För trots att jag som jag tidigare skrivit inte tycker att nya Sounds Of The Universe var en av de bättre skivorna de gjort brukar DM live vara något speciellt. Med den låtlistan de kan få ihop och det faktum att de är riktigt bra live brukar resultatet bli bra. Och under fredagskvällen var de i Sverige och lilla Arvikafestivalen. Är nu många år sedan jag var där men visst kändes det lite speciellt att åkt dit. Men att åka över dagen till en festival är jobbigt och Arvika är en bit från Anderstorp. Tyvärr. Har läst flera ganska ljumma recensioner. Halvdåligt ljud, si och så med både publikrespons och insatsen från bandet och främst Dave Gahan. Vilket är tråkigt att läsa. Kan de vara på väg allvarligt nerför i karriären? Största problemet jag hade haft om jag hade varit på festivalen var den till synes nerkortade spellistan. Jämfört med listan med Köpenhamn hade totalt 5 låtar bland annat tre extranummer amputerats! Little soul (ny låt som ingen kanske hade saknat?), Policy of truth, Master & Servant, Strangelove och Waiting for the night. De sista 4 är klassiker som de inte har spelat live på år och dessa luras Svenska publiken på. Bara att hoppas att det blir en andra europasväng senare på turnén. I Göteborg eller Stockholm förslagsvis med större publik, längre låtlista och ett band i världsklass igen!

Inga kommentarer: