lördag, augusti 09, 2008

Synthklassiker Apoptygma Berzerk

Det var ett tag sedan jag fkrev något i min serie Synthklassiker, men nu på morgonen på hotellrummet i Kristianstad är det dags igen. Dagens tips är norska gruppen Apoptygma Berzerk. Egentligen består väl gruppen av Stephen Groth som skriver alla låtarna, men har ett antal musiker med sig, speciellt live.

Första gången jag kom i kontakt med gruppen var inför Virtual Xmas i Lund 1994. Inför bilresan ner hade jag köpt debutCDn "Soli Deo Gloria". Låtarna "Bitch" och "Burning Heretic" fastnade. Singlen Deep Red följde upp albumet. Året därpå släpptes singlen "Non-Stop Violence" som var ytterligare en hit. Andra albumet "7" innehöll också "Mourn". Sedan kom första singlen från kommande mästerverket "Welcome to Earth". Singlen hette "Paranoia" och följdes av "Eclipse" och "Kathy´s song". Nästa CD "Harmonizer" var också riktigt bra, men ändå inte riktigt i min smak. "you and me against the world" kom 2005 och 2006 kom "Sonic Dairy" som innehöll en massa covers, deet vill äsga andra artisters låtar. Nu är ett nytt album på gång som ska heta "Rocket Science"

Gruppen har utveckat soundet hela tiden och gått från tyngre EBMliknande till mer mainstream på "gamla dar". Live skiljer de sig också mycket från skiva, där är det mycket mer gitarrer i ljudbilden.





Inga kommentarer: